Direktlänk till inlägg 6 december 2011

The whole purpose of education is to turn mirrors into windows.

Av Nathalie Andersson - 6 december 2011 12:22

 


Jag tycker att min titel idag är fantastisk! Visst är det så?

Min utbildning är fantastisk.

Fantastisk.


Jag lär mig så mycket om mig själv. Om världen.

Jag lär mig att man inte vet allt , man lär sig om sina brister. Insikt. Utsikt. 


Jag har ett fantastiskt jobb framför mig som inspiritatör och kompass. 

Det är dags att vår yrkestitel får en ännu högre status. Den vi förtjänar.

Synd att gemene man inte har så stor koll på vad vi Som Studie- och yrkesvägledare bestitter för kunskaper och hur viktigt det är men vägledning i livet.

I allas liv.

Vägledning handlar om att underlätta för någon annans prestation, inlärning och utveckling.

Att frigöra potential för att maximera prestation. Som vägledare gör man detta genom att lyssna, fokusera,

ställa rätt sorts frågor ,vara nyfiken och kanske det viktigaste av allt; bekräfta.

Det spelar Kanske inte någon roll vilken vägledningsmetod man använder.

Det viktigaste för den sökande är att metoden man använder gör skillnad.

Det är viktigare att den sökande med egna ord formulerar en lösning eller ett mål.

Det ökar också möjligheten att den sökande faktiskt uppnår sina mål.


Det är dagts att ta tillbaka vår plats, att få alla att förstå att vi är behövda. För att citera ett mycket bra band ;


För Herkules var valet

trots allt ganska lätt.

Det fanns två vägar att välja på:

en var fel och en var rätt.

Men vi står i var sin urskog

utan varken vägar eller mål,

och ändå krävs det av oss,

att vi ska veta vart vi går.


För visst är det så?

Att vi alla har tusen beslut att ta och man behöver någon att bolla med att peppas av att få bekräftelse av?



Idag har jag varit förlovad men min man i två år!

Två år?

Vart tar tiden vägen? Ändå känns det som att jag aldrig har varit utan honom. Jag minns inte hur livet var innan Jerry. Sämre i alla fall.

Jag älskar honom mer nu, för varje dag. & jag vet, man bara vet ,att det är rätt. att han är rätt. 

Jerry hade köpt ringar i titan. För att det var det starkaste materialet som fanns. Som vår kärlek sa han, fina fina Jerry.



 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nathalie Andersson - 31 maj 2013 10:17


All along it was a feverA cold sweat hot-headed believerI threw my hands in the air I said show me somethingHe said, if you dare come a little closerRound and around and around and around we goOhhh now tell me now tell me now tell me now you knowNot ...

Av Nathalie Andersson - 24 maj 2013 13:54

En Liten text till stressen och tiden!   Snart blir jag mamma, snart tar jag examen och just nu så biter vi ihop och hoppas att bensinen räcker hela vägen och vi försöker njuta lite under tiden!      För det var sent 96, ja upptäckte stressÅ ...

Av Nathalie Andersson - 10 april 2013 19:26

Jag måste gå med väldigt bestämda stegoch ryggen alldeles rakoch med huvudet mycket högtoch blicken fäst rakt framför mejnånstans mycket långt bortJag måste sätta den ena fotenframför den andra utan att tvekaoch aldrig, aldrig nånsin titta ner O...

Av Nathalie Andersson - 5 mars 2013 10:10


Så har den drabbat mig igenDen stora ensamhetenUtan någon synlig förankringl verklighetenAllt synes vara, som det bordeJag ser inget fel vi gjordeAllt är som det borde varaJag kan inte alls förklaraVarför den drabbat mig igen,den stora ensamheten ...

Av Nathalie Andersson - 19 februari 2013 23:03


Maybe that's what happens when a tornado meets a volcano      ...

Ovido - Quiz & Flashcards