Alla inlägg under december 2011

Av Nathalie Andersson - 29 december 2011 16:31

Om jag snubblat efter vägen , Om jag skrubbat mina knän, Om jag varit alltför ivrig, Om jag varit för bekväm, 

Om det nån gång tagits från mig, Det jag vetat var min rätt, Om jag varit alltför hungrig, Om jag varit alltför mätt
Om jag slagits mot dom egna, Som om ej fienden var nog ,

Och om ögonen var kalla, Hos han som tyckte att han log
Och om famnen där jag vilat, Inte givit mig någon ro, Om jag ropat ut i mörkret, Gud vad vill du vi ska tro?


Och om vägarna var långa, Och inte ledde någonstans, Om jag stirrat ner i marken, Och önskat att jag inte fanns
Om orätt satt på tronen, Om orätt satt på rättens plats, Om varje steg förde mig bakåt
Fast än jag sprang fast jag tog sats, Om jag slagits mot dom egna, Som om ej fienden var nog.


Om jag snubblat efter vägen, Och fått munnen full av grus, Om jag kännt hur blodet runnit, 

Från min mun ner på min blus, Och om inga goda skördar, Nånsin fötts ur allt mitt slit
Kan jag ändå konstatera, Allt som skett har lett mej hit.


Sen en tid tillbaka har jag varit trött, Försökt att vara allt på samma gång
Så mycket man kan göra och borde och vill, Mitt i allt så ska man räcka till 


Sen en tid tillbaka har jag varit tom, Och försökt att hitta spår som leder rätt
Ja det finns så mycket måsten att vara bra på det man kan, Och mitt i allt så ska man vara sann


Jag har ändrat i mitt rum, köpt nya möbler, Och samlat damm på min gitarr
För allting jag skriver blir ändå för kort, Och allt som är bra med mig har jag förmågan att glömma bort


Sen en tid tillbaka har jag varit tyst, Och försökt att känna efter hur det känns
Ja man gör som alla andra och försöker att bli van,Men jag har tröttnat på att vara likadan


Sen en tid tillbaka har jag känt mig svag, Och försökt att vara nån till lags
Ja man kämpar för en plats som passar både här och där, Och snart har man glömt vem man är 


Sen en tid tillbaka har jag tänkt såhär, Och insett att jag måste börja om
Ja jag har kämpat för en plats som passar både här och där, Men snart ska jag hitta den jag är


Ja jag har ändrat i mitt rum, köpt nya möbler
Och samlat damm på min gitarr
För allting jag skriver det blir ändå för kort
Och allt som är bra med mig har jag förmågan att glömma bort
Har jag förmågan att glömma bort.


 

Av Nathalie Andersson - 28 december 2011 18:57

 


Your own, personal, Jesus
someone to hear your prayers,
someone who cares

Your own, personal, Jesus
someone to hear your prayers,
someone who's there

Feeling unknown
and you're all alone,
flesh and bone,
by the telephone,
lift up the receiver,
i'll make you a believer

Take second best,
put me to the test,
things on your chest,
you need to confess,
i will deliver,
you know i'm a forgiver

Reach out and touch faith
Reach out and touch faith

Your own, personal, Jesus
someone to hear your prayers,
someone who cares

Your own, personal, Jesus
someone to hear your prayers,
someone to care

Feeling unknown
and you're all alone,
flesh and bone,
by the telephone,
lift up the receiver,
i'll make you a believer
i will deliver,
you know i'm a forgiver

Reach out and touch faith
Reach out and touch faith
Reach out and touch faith

Reach out and touch faith






Trött i kropp & själ.   

Av Nathalie Andersson - 19 december 2011 11:26

I believe that everything happens for a reason.

People change so that you can learn to let go,

things go wrong so that you appreciate them when they're right,

you believe lies so you eventually learn to trust no one but yourself,

and sometimes good things fall apart so better things can fall together.



Den här hösten har varit så omtumlande, det har hänt så mycket i mitt liv , i min familj, många tradgedier. Faktiskt.

Min pappa sa att det sista året har varit det tyngsta i hans vuxna liv. Jag kan förstå det.

Det har varit motvind.

Men när vi satt hos mina föräldrar härom kvällen sa han även att efter allt som hänt uppskattar han att få träffa mig och min syster & respektive så mycket mer.

Diskussionen fortsatte och när vi pratade om oss som familj så insåg vi det vi alltid vetat ,

hur fruktansvärt stark vår familj. Hur vi kärleken mellan oss är så strak att ingenting kan rubba det. 

Även Jerry är en del av detta straka band nu och Elle är också en dotter i det anderssonska rövarbandet.

Det känns fantastiskt. 

I Motgångarna som drabbat vår familj har vi bara blivit starkare. 

Jag tror inte att blod är tjockare än vatten jag har bara tur att vara biologisk syster och dotter till tre av världens mest fantastiska människor. Elle och Jerry är min familj lika mycket som min biologiska. 

Jag har även turen att ha fina fina vänner. Maria Vilken skatt du är. Glädje.

Filippa, du är en trygghet för mig.

Mfl.

Gamla och nyfunna vänner. 


Dagens ord är tacksamhet. Ödmjukhet inför livet.

Man tar så mycket för givet. Så mycket som kan försvinna på en sekund. 

Vet dem du älskar att du älskar dem? Varför du älskar dem?

Tala om det för dem idag. 

Reflektera. 


Igår hade vi glöggmys & Julklappsbyte hos Maria. Jag fick Marilyn Monroes bok ; Fragment 

Dem som känner mig vet att jag är ett stort fan. 

Fick även tänkvärda ord av Maria att sätta på väggen. 

   

Marilyn är mer än ögat ser , verkligen. 



   

     



Keep smiling, because life is a beautiful thing and there's so much to smile about.

Av Nathalie Andersson - 6 december 2011 12:22

 


Jag tycker att min titel idag är fantastisk! Visst är det så?

Min utbildning är fantastisk.

Fantastisk.


Jag lär mig så mycket om mig själv. Om världen.

Jag lär mig att man inte vet allt , man lär sig om sina brister. Insikt. Utsikt. 


Jag har ett fantastiskt jobb framför mig som inspiritatör och kompass. 

Det är dags att vår yrkestitel får en ännu högre status. Den vi förtjänar.

Synd att gemene man inte har så stor koll på vad vi Som Studie- och yrkesvägledare bestitter för kunskaper och hur viktigt det är men vägledning i livet.

I allas liv.

Vägledning handlar om att underlätta för någon annans prestation, inlärning och utveckling.

Att frigöra potential för att maximera prestation. Som vägledare gör man detta genom att lyssna, fokusera,

ställa rätt sorts frågor ,vara nyfiken och kanske det viktigaste av allt; bekräfta.

Det spelar Kanske inte någon roll vilken vägledningsmetod man använder.

Det viktigaste för den sökande är att metoden man använder gör skillnad.

Det är viktigare att den sökande med egna ord formulerar en lösning eller ett mål.

Det ökar också möjligheten att den sökande faktiskt uppnår sina mål.


Det är dagts att ta tillbaka vår plats, att få alla att förstå att vi är behövda. För att citera ett mycket bra band ;


För Herkules var valet

trots allt ganska lätt.

Det fanns två vägar att välja på:

en var fel och en var rätt.

Men vi står i var sin urskog

utan varken vägar eller mål,

och ändå krävs det av oss,

att vi ska veta vart vi går.


För visst är det så?

Att vi alla har tusen beslut att ta och man behöver någon att bolla med att peppas av att få bekräftelse av?



Idag har jag varit förlovad men min man i två år!

Två år?

Vart tar tiden vägen? Ändå känns det som att jag aldrig har varit utan honom. Jag minns inte hur livet var innan Jerry. Sämre i alla fall.

Jag älskar honom mer nu, för varje dag. & jag vet, man bara vet ,att det är rätt. att han är rätt. 

Jerry hade köpt ringar i titan. För att det var det starkaste materialet som fanns. Som vår kärlek sa han, fina fina Jerry.



 



Skapa flashcards